† Rumen Shivachev

INVERSION
INSTITUTION
Institute for Literature – Bulgarian Academy of Sciences
COUNTRY
Bulgaria

Румен Шивачев (1958–2022)доцент, доктор по филология в Института за литература при БАН. Защитава докторска дисертация на тема „Бай Ганьо – мит и образ“. Публикува стихове, рецензии, статии, студии в ежедневници, литературна периодика и сборници. Съставител е на книгите: „Другият доктор Кръстев. Дневници, писма и статии“ (2003), „Алеко Константинов – вечният съвременник“ (2006, в екип), „Доктор Кръстев в писмата си“ (2007), „Неизвестни писма на Боян Пенев до Спиридон Казанджиев“ (2007), „Доктор Кръстьо Кръстев. Съчинения. Том трети“ (2007, в екип), „Енциклопедия: герои на световната литература“ (2008, в екип). Автор на монографиите „Суб-литературният мит „Бай Ганьо“ (2016) и „Ракурси към ранната модерност. Психологизъм и символизъм“ (2022). 

05/29/2024

† Rumen Shivachev

THE SYMBOL IN LITERATURE – BETWEEN ART AND SCIENCE

  • ABSTRACT

    Заявената в заглавието позиция на символа „между“ съвсем не означава, че изкуството стои на една страна, а науката в противоположната. Нямам предвид и някакво строго разграничение на самия символ като функционално автономна област или комплекс. Даже допълнително ще уточня, че в случая имам предвид само художествената литература, тъй като писмеността изобщо представлява литература, а тя се отнася както за „Фауст“, така и за Общата теория на относителността или за аксиомите и геометрията на Евклид. Струва ми се, че такава всеобхватност на символа е непостижима и за най-развития писмен език. Затова в изследването си „Ракурси към ранната модерност. Психологизъм и символизъм“ се ограничавам с художествената литература, и то само с поезията.


04/11/2023

† Rumen Shivachev

Doctor Krastev – between art and religion

  • ABSTRACT

    The article is part of an extensive study on Dr. Krastev’s text “Art and Religion” (1904). The philosopher criticizes, above all, the differences between these two “actions of the spirit”. Under the influence of the German psychological and philosophical-aesthetic school of the second half of the 19th century, he sees religion and art in the light of modern experimental psychology. Dr. Krastev approaches the much later psychoanalytic research of K. G. Jung and his followers. The present text stops both from deviations. His views on art have been analyzed and a brief critical reading of the theories of T. Lips, K. Groos and K. Lange about psychology of the aesthetic is interpreted by Dr. Krastev. Some connections of modern art with the views of a critic-philosopher are pointed out, as well as the lonely contribution of his study to humanities.