Western modernity owes its global influence as a cultural and political model to the rigid distinctions it makes between nature and cul- ture, as well as between their subdivisions. The creative reworkings of mythological and folkloric motifs that we frequently find in late modern literature and popular culture allow us to identify ways of overcoming these distinctions. Such reworkings show different possibilities for the uniting of the pagan and Christian heritage, of traditional narratives and ideas with the modern scientific worldview, of the exact sciences with other areas of culture, of “art for art’s sake“ with political engagement. The rigid separation of these spheres is a modern construct which has been immensely useful for technological and political progress, but which in the globalized era also reveals itself as psychologically and ecologically harmful.
REWORKINGS OF FOLKLORIC MOTIFS IN LATE MODERNITY
-
PAGE RANGE: 107 - 120
PAGE COUNT14COUNT:
- INVERSIONINSTITUTIONSofia University St. Kliment OhridskiORCID ID0000-0003-4693-3917E-MAILCOUNTRYBulgaria
Георги Герджиков, роден през 1991 г., е главен асистент към Катедра „Философия“ в СУ „Св. Климент Охридски“. Преподава по дисципли- ните философска антропология, социална философия и философия на политиката. През 2019 г. защитава дисертация на тема „Свят и свето- ве. Съвременните културни нагласи и философията“, по-късно издадена със заглавие „Форми. Поглед върху съвременната философия през културните нагласи към историческото време“ (УИ „Св. Климент Охридски“, 2019 г.). Работи върху още два тома под заглавието „Форми“, които се очаква да бъдат посветени съответно на философията на символните форми и на онтологията. Научните му интереси включват история на западната култура, теория на популярната култура и социална философия. Занимава се и с течението „нов реализъм“, зародило се в рамките на съвременната немска и италианска философия.
-